Placa rodona de
llautó gravat.
Nom del poble
de Moyâ, com a marca.
El número 1 del primer rellotge construït.
Amb aquesta placa naixien els tallers de producció rellotgera més importants de Catalunya al segle XVIII.
Homes d'ofici. Mestres del metall. Bones mans. Treball fi. Saber fer....
Llegendàries màquines, les dels rellotges moianesos.
El número 1 del primer rellotge construït.
Amb aquesta placa naixien els tallers de producció rellotgera més importants de Catalunya al segle XVIII.
Homes d'ofici. Mestres del metall. Bones mans. Treball fi. Saber fer....
Llegendàries màquines, les dels rellotges moianesos.
Història
Els
primers rellotges mecànics es van instal·lar als campanars de les esglésies i
dels monestirs, la raó era establir un ordre, en els serveis litúrgics i poder
fer les pregàries en espais de temps regulats. Molts rellotges tocaven les
hores amb la campana, aquests primers rellotges només tenien l'agulla de les
hores, ja que no eren prou precisos per a poder arribar a fer els
minuts. El primer rellotge públic conegut va aparèixer en el palau del
vescompte de Milà, el 1335. Christian Huygens va dissenyar i patentar el
primer rellotge de pèndol al 1656 basant-se en
els estudis realitzats per Galileu, aquest rellotge era el més
exacte fins aquell moment, amb un error de només 5 minuts diaris,
incrementant la precisió de la mesura del temps. A partir d'aquest fet els
rellotges mecànics comencen a donar el temps d'una forma més fiable, no obstant
els rellotges de sol encara eren una referència. És en aquest període
quan es produeix l'època daurada de la gnomònica arribant a millorar els
mecanismes i aconseguint el mesurament de la precisió de segons.
Els rellotges a
Europa
En l'Europa d'aquesta època, Anglaterra
construeix uns mecanismes estèticament sobris i austers. França adopta un estil
totalment diferent més fonamentat en l’exuberància i la distinció. Tant en el
cas anglès, com en el francès o igualment l'espanyol, hi ha una part de la seva
producció que es produïa a les corts reials amb l’incentiu de la monarquia i
paral·lelament, hi havia una producció artesana a les comarques. La regió de
Besançon fou un important focus artesanal francès especialitzat en rellotgeria.
La cort de
Versalles va acollir un bon nombre d’artistes-artesans relacionats amb aquest
món. Durant el segle XVIII els rellotgers van rebre molt de suport per part de
la monarquia francesa. Hi ha documentació de principis d’aquest segle de les
creacions d’artesans com Luis Martinot, August Bidault o Charlesboulle, que
treballaven emparats sota la protecció de Lluis XIV. Els primers rellotges
de cucut a la Selva Negra van ser condtruïts entre 1740 i 1750 en petits
tallers que feien la maquinària de fusta. Al setembre de 1850 Robert Gerwig, el
primer director de l'Escola de Rellotgers del Gran Ducat de Baden a Furtwangen,
va convocar un concurs públic en el qual feia una crida als artistes alemanys,
i entesos en la matèria:per tal de transformar l´aparença dels toscs rellotges
de fabricació casolana en dissenys més professionals i de major qualitat.
Espanya va tenir nuclis concrets, fora de la cort, on la producció rellotgera va tenir un cert auge: Galicia, Asturies, Valencia i Catalunya. Felip V fou un dels monarques que va manifestar més sensibilitat envers aquest fet i va crear escoles-tallers en diferents llocs de la Península. Els oficials que treballaven per la cort estaven formats a Anglaterra i a França. També es va donar el cas ,que mestres de taller d’aquests països ensenyaven les seves tècniques a aprenents espanyols. Per tant, moltes de les obres que es produïen en aquest moment prenien com a models els prototips anglesos i francesos. Posteriorment a la mort de Felip V, la rellotgeria i les arts aplicades, van reviure un moment d’expansió amb Carles III, a la segona meitat del segle XVIII. La seva sensibilitat envers els rellotges, va afavorir la creació de la “Real Escuela de Relojeria”.
Els rellotges de
producció catalana.
Durant el
segle XVIII, Catalunya viu un període de recuperació respecte al segle anterior
que fou d’una forta recessió econòmica. La desaparició del monopoli castellà al
mercat colonial americà i l’impuls del tèxtil català van suposar un
considerable creixement comercial. La rellotgeria catalana va viure el seu
moment de glòria, durant el període comprès entre la Guerra de Successió i la
Guerra Napoleònica.
La majoria de tallers es trobaven a la zona del nord-est de Catalunya: Arenys de Munt, Moià, Gironella, Sant Joan de les Abadesses, Mataró, Olot, Manresa, Igualada, Terrassa, Barcelona, Centelles i Vic, es calcula que se’n van poder produir uns 1.500 exemplars aproximadament. El rellotge domèstic català més antic es va construir a Mataró i data de l'any 1721. La producció local catalana és pobre tècnicament comparada amb la d’altres centres europeus com Londres, París o Ginebra. Els artesans catalans no van crear rellotges de sobretaula, ja que requerien un muntatge més complex, de tota manera, cal valorar molt positivament l’esforç realitzat, ja que tot i ser mecanismes molt rudimentaris, es van apropiar d’una artesania que els resultava completament desconeguda. Aquesta apropiació responia al desitj d’establir un comerç local d’aquests objectes considerats de luxe. Cal dir que moltes de les eines que aquests artesans feien servir als seus tallers eren de fabricació pròpia, i ells mateixos feien igualment els seus patrons i utillatges.
La majoria de tallers es trobaven a la zona del nord-est de Catalunya: Arenys de Munt, Moià, Gironella, Sant Joan de les Abadesses, Mataró, Olot, Manresa, Igualada, Terrassa, Barcelona, Centelles i Vic, es calcula que se’n van poder produir uns 1.500 exemplars aproximadament. El rellotge domèstic català més antic es va construir a Mataró i data de l'any 1721. La producció local catalana és pobre tècnicament comparada amb la d’altres centres europeus com Londres, París o Ginebra. Els artesans catalans no van crear rellotges de sobretaula, ja que requerien un muntatge més complex, de tota manera, cal valorar molt positivament l’esforç realitzat, ja que tot i ser mecanismes molt rudimentaris, es van apropiar d’una artesania que els resultava completament desconeguda. Aquesta apropiació responia al desitj d’establir un comerç local d’aquests objectes considerats de luxe. Cal dir que moltes de les eines que aquests artesans feien servir als seus tallers eren de fabricació pròpia, i ells mateixos feien igualment els seus patrons i utillatges.
Origen dels tallers
L’origen
d’aquests petits tallers familiars dedicats a la rellotgeria no és espontani.
Es considera com un reciclatge de l’antiga indústria armamentística situada a
bona part de Catalunya i en la comarca del Ripollès especialment. Després de la
Guerra de successió del 1714, Felip V va prohibir la fabricació d'armes i la va
traslladar en exclusiva a Eibar, a Guipúscoa. Axó va fer que ferrers,
fonedors, canoners, manyans i gravadors es van quedar sense feina, de manera
que els tallers artesans que havien fabricat armes es van atrevir a construir
rellotges, molts els copiaven del campanar del poble.
Tècnicament,
cada taller presentava unes particularitats que els feien diferents entre si.
En el rellotge català la roda té dents uniformes, com triangles equilàters,
mentre que a la resta del món les dents són com aletes. Per això, un congrés de
rellotgeria celebrat a Alemanya va batejar de forma oficial el mecanisme com a
«roda d'escapament catalana» el més important del que els singularitza és en la
roda dentada que distribueix la força motriu dels pesos del pèndol. El rellotge
català és molt segur, en el seu funcionament.
Alguns d’aquests exemplars de
rellotges catalans evidencien un cert primitivisme respecte a la producció
rellotgera d’àmbit europeu. Es considera que els aparells són tècnicament
similars als produïts el segle XVI a la resta d’Europa. Això podria
explicar per qué aquests models presenten peces de la màquina de caràcter molt
rústic, molt allunyat dels acabats dels mecanismes fabricats a França durant el
mateix temps. En cap cas s’ha pogut demostrar que aquests rellotges fóssin
emprats per a l’exportació, la venda d’aquests aparells es reduïa als pobles
veïns i a les masies de la regió. Els tallers treballaven per satisfer la
demanda de la població que vivia fora de la ciutat.
La localització en l’espai domèstic
No es
coneix cap testimoni gràfic que mostri on estaven ubicats dintre de l’espai
domèstic. Probablement anirien encastats en una mena d’armaris amb porta que
permetia amagar-los. Sigui com sigui, la presència d’aquests rellotges en
l’espai domèstic obeeix més a qüestions pràctiques i d’organització de les
tasques diàries que a motius estètics o decoratius. La diferència entre
d'un d’aquests dispositius catalans i un d’anglès també és comparable en
l'aspecte auditiu. Els rellotges catalans estaven preparats per marcar les
hores fent repicar les campanes. Però resulta molt diferent escoltar la
contundència del so greu d’un rellotge català i la subtilitat i delicadesa d’un
rellotge anglès.
Aquests rellotges de paret funcionaven amb pesos, per
tant es necessitava algun suport per poder descansar el seu pes, es
venien sense caixa de fusta i el client tenia la possibilitat de comprar-ne una
que s’ajustés a la maquinària. Això suposava una inversió important, ja que el
treball de la construcció de la caixa tenia un cost molt alt, per tant,
normalment es col.locava la maquinària nua en armaris senzills en un
costat del saló.
Rellotges mecànics Moyâ
Mereixien una atenció especial els rellotges fabricats a la vila de Moià per les seves particularitats.
A Moià es van construir rellotges des de mitjans del segle XVII fins a finals del segle XVIII,
els diversos rellotgers que allí van treballar sotmetent-se a un esperit
gremial o corporatiu, no van signar les seves obres amb els seus propis noms,
sinó amb el del nom de : MOYÄ, adoptant una sola numeració per a tots ells. Els
documents ens donen cognoms de dos d'aquells mestres rellotgers o potser millor
els de dues famílies de rellotgers que van treballar durant generacions.
El primer
rellotge conegut és el de l'antic campanar de la Basílica de Santa Maria de
Moià, contractat en l'any 1482 al rellotger Jaume Ferrer de Barcelona, va
costar 36 lliures. Veiem aparèixer a la vila un precedent de fabricació de
rellotges, s'establí a Moià a mitjans del segle XVI un rellotger francès, de la
ciutat de Cahors, en 1546 residia a la casa d'una noble dama de la família
Planella i comptava amb dos nois, aprenents del poble.
Però fins a mitjans del segle
XVII no apareixen els autèntics rellotgers moianesos: Josep Senesteve (
1735-1808) i Francesc Crusat (1780-1843) la seva fama i perícia queden acreditades
per la construcció dels rellotges de campanars dels monestirs de Montserrat i
de Santa Maria de l'Estany, Mura, així com el de l'Església de Sant Josep de la
mateixa vila de Moià, entre d'altres.
Els rellotges domèstics fabricats
a Moià són absolutament heterogenis, i es difícil de trobar-ne dos d'iguals, la
diferència més gran és que se'n van construir de dos tipus, el primer d'una
sola agulla amb la màquina de tres trens perpendiculars, com la dels rellotges
de campanar, amb sòbria esfera de llautó gravat i reserva de marxa per poc més
d'un dia, alguns rellotges no tenien soneria però portaven mecanisme de
despertador. El segon tipus el formen rellotges més semblants a l'estil
francès, amb dues agulles i esfera de base de llautó amb frontis i aplics de
foneria a les cantonades i quadrant d'esmalt. La màquina, semblant a les de
Morez, amb trens paral·lels per soneria d'hores i quarts. Les mides i formes de
les esferes i màquines són molt variades així com la inclusió de mecanismes
complementaris com el despertador o una petita figura autòmat agafat a l'àncora
que es mou en el frontis de l'esfera. Pel que fa a qüestions pràctiques, aquest
segon grup de rellotges tenien reserva de marxa per vuit dies. Els
rellotges moianesos acostumen a portar, al costat del nom de la vila, el número
de sèrie, el més alt que es coneix és el 508. Una segona sèrie corresponent a
Crusat arriba fins al número 114.
Del rellotger o rellotgers
Senesteve sabem que tenia el taller a la casa coneguda com cal Calderó del
raval de Dalt. I que simultejava el seu treball amb una elemental organització
comercial i propagandística consistent en sortir amb una mula portant la seva
mercaderia a les fires i mercats dels pobles de la comarca. Crusat va estar
instal·lat al carrer de les Joies i després a la plaça Major, cantonada
Carreró, que va arribar a anomenar-se de Crusat i així se'l coneixia quan va
ser destruït el seu taller en les Guerres Carlines, van cremar Moià entre els
dies 8, 9, i 10 d' octubre de 1839 els carlins entraren a Moià a sang i foc.
Mataren moltes persones i saquejaren i cremaren més de la meitat de les cases
del poble,entre elles els tallers rellotgers.
L'habilitat dels rellotgers
moianesos rau en què no només es van emprar en la construcció de rellotges
mecànics sinó que també van fer quadrants solars de sobretaula en llautó i amb
gnòmon triangular obres de les acaballes del segle XVII. Més endavant, el
domini napoleònic de principis de segle XIX va comportar un fre a la producció
dels tallers rellotgers. A partir d’aquest moment la majoria d’aparells eren
importats de França o Alemanya.
Moià ha estat la vila que ha produit més rellotges de tot Catalunya. Solsament han sobreviscut 46 rellotges, tres esferes, dos rellotges de sol i sis màquines de rellotge de campanar.
Tota la gama de rellotges MOYÀ s'han
convertit avui en cotitzats objectes que col·leccionistes, aficionats, amants
del món del rellotge i altres que els busquen àvidament i els compren moltes
vegades a preu altissim amb la finalitat de destinar-los a embellir finques,
cases pairals, museus, cases particulars, o per ambientar determinats
llocs.
Joan Carrera i Vilardell Moià. Agost de 2015
Bibliografia.
CLOCKMAKER Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Clockmaker
Relogeria
catalana del siglo XVII Eduard Farre i Olive
http://www.eduardfarre.com/pdf/EFarre_RCatalanes.pdf
http://www.eduardfarre.com/pdf/EFarre_RCatalanes.pdf
EL
RELLOTGE 485 DE MOIÀ EXPOSAT A LA XIV FIRA DEL RELLOTGE
http://www.firadelrellotge.org/?p=831
http://www.firadelrellotge.org/?p=831
El reloj
mecanico Wikipedia
https://es.wikipedia.org/wiki/Reloj_mec%C3%A1nico
https://es.wikipedia.org/wiki/Reloj_mec%C3%A1nico
El
rellotge Catalá. Llibre Eduard Farré i Olive
http://www.eduardfarre.com/pdf/ElRellotgeCatala.pdf
http://www.eduardfarre.com/pdf/ElRellotgeCatala.pdf
Rosa M.
Creixell, Teresa-M. Sala - 2007
https://books.google.es/books?isbn=8447531937
https://books.google.es/books?isbn=8447531937
JAUME
XARRIE. EL PERIODICO.
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/societat/jaume-xarrie-als-catalans-ens-agrada-mes-innovar-que-copiar-3980136
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/societat/jaume-xarrie-als-catalans-ens-agrada-mes-innovar-que-copiar-3980136
Tema:
Historia relojera de españa
http://www.foroderelojes.es/showthread.php/12297-Historia-relojera-de-espa%C3%B1a
http://www.foroderelojes.es/showthread.php/12297-Historia-relojera-de-espa%C3%B1a
MUSEO DE
RELOJES ANTIGUOS
http://www.grassy.es/museo-3
http://www.grassy.es/museo-3
RECUERDOS
CON HISTÔRIA.
http://www.catalogacionarmas.com/public/recuerdos72.pdf
http://www.catalogacionarmas.com/public/recuerdos72.pdf
TOOLS OF THE CLOCKMAKER
http://www.metc.org/clktools.htm
http://www.metc.org/clktools.htm
La antigua
industria relogera de Moyà.
CUADERNOS DE RELOJERIA Septiembre 1957 Madrid.
CUADERNOS DE RELOJERIA Septiembre 1957 Madrid.
Llibre
RELOJES pequeño museo, Simón Fleet Plaza & Janes S.A. Barcelona
MOIA Una
história per conèixer, Jaume Clará i Arisa. Edit. Zenobita.
LLibre EL RELLOTGE CATALÀ. JAUME XARRIÉ-EDUARD FARRÉ
Imatges.
Gravado antiguo 1883.
http://www.amazon.es/Grabado-antiguo-Xilograf%C3%ADa-Componiendo-
http://www.amazon.es/Grabado-antiguo-Xilograf%C3%ADa-Componiendo-
Desconocido/dp/B00BSD3AZK
Rellotge
església de Sant Josep. Foto CIC Moià
Rellotger
Llibre RELOJES pequeño museo, Simón Fleet Plaza & Janes S.A. Barcelona
IMAGENES
DE RELOGERIA
http://www.cucoclock.com/P%C3%A1gina%2022.html#etiqueta2
http://www.cucoclock.com/P%C3%A1gina%2022.html#etiqueta2
Sant
Feliu de Codines. EL RELLOTGE 485 DE MOIÀ EXPOSAT A LA XIV FIRA DEL RELLOTGE
(ANY 2009)
http://www.firadelrellotge.org/?p=831
http://www.firadelrellotge.org/?p=831
Relogeria
catalana del siglo XVII Eduard Farre i Olive
http://www.eduardfarre.com/pdf/EFarre_RCatalanes.pd
http://www.eduardfarre.com/pdf/EFarre_RCatalanes.pd
Joan, esplèndid article; cronològicament molt ben documentat i molt interessant descobrir que Moià fou capdavantera en la fabricació de rellotges. Realment, amb les fotos es pot endevinar que, avui en dia, aquestes peces són verdaderament peces de museu.
ResponElimina