.status-msg-wrap {visibility:hidden;display:none;}

diumenge, 15 d’agost de 2021

Biscuter i Capgrossos


No seria possible descriure els anys cinquanta a Espanya sense fer menció 
al Biscuter. El popular cotxe que va donar accés al públic espanyol a un vehicle de quatre rodes. Aixó era aixi perquè, amb un cost de 25.000, - ptes. "només" representaven el sou de 3 anys) era una alternativa a adquirir un vehicle importat, pel que es necessitaven gairebé les 100.000 - ptes. de l'època, un sou aproximat d'uns 10 anys. L'any 1953, quan es va crear l'empresa Auto Nacional.S.A. a Sant Adria del Besos per fabricar el Biscuter Espanya portava gairebé 15 anys intentant recuperar-se economicament de la Guerra Civil. De fet, fins l'1 de juny de 1952 no es van suprimir les cartilles de racionament. El país va trigar gairebé vint-i-cinc anys a recuperar els nivells que tenia abans de l'any 1936. Aquestes dades ens ajuden a entendre la rellevància del primer cotxe econnòmic en un context dur econòmicament.



Els Biscuters també van arribar, evidentment, a Moià. Així ens ho demostra una fotografia de la Festa Major de 1956, on amb els Capgrossos de Moià hi desfilen envoltats de canalla. Per imaginar-vos la diada, a la vigilia al migdia havien repicat les campanes i tal com mana la tradició es van sentir les dotze explosions dels coets de la plaça de Sant Sebastià que anunciaven festa grossa. S'estava començant de muntar l'embala't. S'engalanaven els balcons per la processó de la tarda. S'ultimaven els detalls també per obrir les atraccions i les casetes de la fira, etc. Les festes populars catalanes i la Festa Major especialment fan que els pobles i ciutats d'arreu del país visquin uns dies únics i molt esperats per tots els seus vilatans i especialment per la mainada que també són els grans protagonistes de la festa.


A Moià es feia la cercavila amb els gegants i els capgrossos. Els capgrossos son q personatges  importantissims del nostre patrimoni cultural, segons assenyalen les referències documentals, hi són des de l'any 1883, però no va ser fins a finals dels anys quaranta que acompanyen inseparablement els gegants de la nostra Vila en les seves sortides dels dies de Corpus i de la Festa Major. Els capgrossos, moianesos portats habitualment per nois i noies d'uns deu anys, són caps desproporcionats fets de cartó que representen gent diversa com ara el mariner Popeye, el "Serio", el Gitano, el Pallasso, la Nena... i que van al davant dels gegants a les cercaviles fent sonar la guardiola i reclamant moneda engrunada als vilatans.
El Biscuter de la fotografia amb els capgrossos, és el model 100 i el número de matrícula B-101172 pertany a l'any 1955. Al fons es pot beure l'entrada principal i les finestres de la Casa natal d'en Rafael de Casanova. Avui Museu i Arxiu Històric de Moià)



Posseir un Biscuter va ser la il·lusió de tot-hom, en l'Espanya de la postguerra aquest vehicle va ser obra d'un conegut enginyer francès: Gabriel Voisin pioner de l'aviació (va construir el primer aeroplà que va volar sobre Europa) i qui va dissenyar diversos vehicles construïts a França, Un cop acabada la Segona Guerra Mundial Voisin va començar a pensar a construir un cotxet petit i en els anys 1947-1948 va dissenyar aquest nou vehicle de dues places que aniria propulsat amb un motor de dos temps i carrosseria monocasc d'alumini, . Model que va ser presentat al Saló de París l'any 1949 sota el nom de Biscooter. El petit Voisin va ser un gran èxit i es van arribar a admetre gairebé 1.500 comandes en ferm, posteriorment es va fer un estudi de mercat més detallat i les següents conclusions van desaconsellar la seva producció, Entremig va haver-hi també desavinences entre Voisin i la firma GNOME RHONE (fabricant dels motors) aquestes circumstàncies semblaven indicar que el projecte quedaria en el més absolut dels oblits, però un grup d'empresaris espanyols va saber veure les possibilitats que el vehicle tindria en una Espanya assedegada de motoritzar-se i es va adquirir la patent a l'empresa francesa "Compagnie Aeromecanique Francaise" per començar la seva producció a Espanya.



L'any 1953 doncs, es va crear l'empresa "Auto Nacional.S.A." a Sant Adrià de Besòs amb José María Marcet Coll, conegut empresari a més d'alcalde i president de l'Aeroclub Barcelona Sabadell com a president i Damià Casanova (fill de La Farga Casanova) com a cap de taller.L'enginyer francès Gabriel Voisin va supervisar el projecte i fins i tot es va desplaçar d'una tirada des de París a Barcelona amb el prototip en qüestió, tot un gesta si es té en compte que Voisin comptava ja amb 77 anys complerts. A la Fira de Mostres de l'any 1953 de Barcelona es va presentar (ara amb motor Hispano Villiers de 197 cc) i va ser un rotund èxit el que va animar a l'empresa a produir-lo a l'any següent sota el nom de Biscuter Autonacional Voisin (el nom Biscuter prové de l'espanyolització de Bi-scooter ja que es podria considerar a aquest cotxe com un doble escúter o un escúter amb 4 rodes). Es van fabricar aproximadament 10.000 unitats entre el turisme, les furgonetes i el coupé.




Mesures:

Llarg: 2,56 mts. Ample: 1,10 m. Alt 1,38 mts, Velocitat: 76 km / hora, Consum: 4,5 litres / 100 km "de mescla oli benzina" (la realitat era gairebé el doble)

Característiques tècniques:

Motor: Hispano Villiers fabricat a Espanya sota llicència de l'empresa britànica "The Villiers Engineering Co" de dos temps monocilíndric de 197 cc (59x72 mm), compressió de 7,25: 1, potència de 9 cavalls a 4800 rpm amb un règim màxim de 5800 rpm. La refrigeració és mixta aire amb culata refrigerada per oli (2,4 litres), el que va donar lloc a una espectacular culata que mes aviat semblava pròpia d'un tricilíndric que d'un senzill monocilíndric. L'esmentada culata era d'alumini i el cilindre de fosa. Carburador: dell'Orto 24 horitzontal. transmissió; 3 marxes endavant (sense marxa enrere) amb palanca de canvis en el volant i transmissió a les rodes davanteres per cadenes. A partir de 1955 es va implementar la marxa enrere mitjançant un inversor de gir de manera que el vehicle disposava de '3 marxes enrere !. Les relacions eren  2,97: 1,  1,60: 1,  1: 1. Relació de el pont: 5,5; 1. Equip elèctric: Bateria de 6 volts i 36w. Rectificador de seleni. Clàxon. Dos fars amb llums de carretera, cruïlla i ciutat. Far pilot-stop. Eixugaparabrises. Arrencada manual en els primers models i posteriorment també elèctric. Direcció: cremallera. Frens: De tambor, el davanter sobre el diferencial i els del darrere sobre les rodes. Els models coupé, furgoneta i rossa disposaven de frens a les quatre rodes. Suspensió: Quatre rodes independents, telehidráulica, per ressorts espirals i elements de cautxú. Rodes: Quatre amb pneumàtics 400 x 8, llantes de disc i roda de recanvi. Xassís: monocasc amb carrosseria de duralumini i posteriorment de xapa d'acer.

Models i carrosseries:

Turisme normal (100 ): va ser el primer model produït i el més popular (se li coneixia com "sabatilla"), disposava de carrosseria descoberta amb capota de lona i com a opció portes amb finestra també de lona i un únic seient corregut per dos adults (en els fullets de propaganda s'anunciaven 2/3 places).  El model 100 disposava d'una carrosseria d'alumini i feia un pes total de 240 kg. El pes majoritàriament estava concentrat a la part del davant. Com que no disposava de marxa enrere, era usual de veure el conductor aixecant el cotxe a pes de braços pel darrere i girant-lo per fer la maniobra. En els primers models, engegaven el motor estirant amb les mans i amb molta força una maneta en forma de T des de dins, que connectada amb un mecanisme similar al de les motos posava el motor en marxa.

El Biscuter al final, com a la gran majoria de microcotxes de l'època li va arribar la seva hora amb l'aparició del Seat 600 i el Citroén 2 CV, per la qual cosa l'empresa va tancar el 1960. Es van quedar al tinter projectes com la versió del Biscuter de quatre places i fins i tot una furgoneta de majors dimensions. Actualment els Biscuters están exposats com a curiositats en museus d'automoció, s'han format clubs de la marca, es fan trobades i exposicions arreu, existeix un significant mercat de peces de segona mà, són vehicles molt buscats per nostàlgics i aficionats, que els compren amb molt interès per restaurar-los. 

Avui, el nom Biscuter ha estat recuperat a Barcelona, per una empresa de marroquineria i accessoris que, amb un estil propi, una exigent selecció de materials i una impecable confecció, rendeix homenatge a l'entranyable vehicle que tant va significar per a tota una generació.



Colla Gegantera i Capgrossos.

La Vila de Moià té grup geganter i capgrossos des del segle XIX. Una tradició que els seus membres amb molta força han mantingut i que ha arribat fins als nostres dies. Compten actualment, amb dues parelles de gegants, dos gegantons i vuit capgrossos. L'any 1982 es va fundar la colla gegantera, un fet en què els components d'aquesta colla mai han parat de representar la nostra vila a tota Catalunya i també ocasionalment viatgen a l'estranger. Els Geganters de Moià anualment fan unes vint-i-cinc sortides. A banda dels dies de la Festa Major de la Vila, Cal destacar especialment la trobada anual de gegants que es fa a Moià i que se celebra l'últim dissabte del mes de juliol.





             Joan Carrera i Vilardell                                Moià gener 2021




Bibliografia..

 

-Calendari Modilianum agost 2012.

Text calendari Modilianum agost 2012 . Elvira Permanyer i Sert.

http://www.modilianum.org/html/calendari_2012.html

 

-La web de los microcoches.

 

-Biscuter Marroquineria.

https://www.catalunya.com/biscuter-17-21004-10577?language=es

-Biscuter Wikipedia.

https://es.wikipedia.org/wiki/Bisc%C3%BAter

-Lane Motor Museum

https://www.lanemotormuseum.org/collection/cars/item/autonacional-bis

-Biscuter historia autopasion.

http://www.autopasion18.com/HISTORIA-BISCUTER.htm

-Biscuter Voisin.

http://motormania.info/MM/2004/04/01/biscuter-voisin-

-Alfonso Figares

https://www.alfonsofigares.com/blog/2016/08/el-biscuter-nacimiento-y-vida-de-un-

-El Biscuter vuelve a sus origenes. La Vanguardia

https://www.lavanguardia.com/motor/20110601/54163898596/el-biscuter-vuelve-a-s

-Hello Auto. Biscuter

https://helloauto.com/glosario/biscuter

-Origen del nombre Biscuter

https://www.biscuter.cat/Espanol/Nuestra%20Historia/Origen%20del%20Nom

-Exelencias del Motor

https://www.excelenciasdelmotor.com/automotriz/autos-clasicos/biscuter-la-za

-L’entitat. Geganters de Moià.

http://webs.gegants.cat/moia/historia/

-Consell Comarcal del Moianès.

http://www.ccmoianes.cat/directoris/cercador-recursos-c

-Regiò 7 geganters de Moià.

https://www.regio7.cat/moianes/2019/12/27/moia-sera-del-concurs-naci

-La colla gegantera de Moià.

https://onamoianes.cat/12578/la-colla-gegantera-de-moia-presenta-

 

Imatges

 

Calendari Modilianum agost 2012.

http://www.modilianum.org/html/calendari_2012.html

Exelencias del Motor

https://www.excelenciasdelmotor.com/automotriz/autos-clasicos/biscuter-la-za

La web de los microcoches.

file:///C:/Users/user/Desktop/BISCUTER/Biscuter.html

Biscuter Voisin.

http://motormania.info/MM/2004/04/01/biscuter-voisin-

Alfonso Figares

https://www.alfonsofigares.com/blog/2016/08/el-biscuter-nacimiento-y-vida-de-un-

 

Testimonis Orals.

 

Enric Carrera i Sanyé. Natural de Moià

Josep Carrera i Vilardell. Natural de Moià.

 

Verdana 12

 

 



1 comentari:

  1. Joan, aquest article és ben divertit, doncs has lligat molt bé ambdues històries la del primer "biscuter" i els curiosos passatgers amb el cap gros...
    És ben bé, que no se t'acaben els temes. En saps un munt de tot!

    ResponElimina