Al
Moianès, tombant la terra amb la fanga, abans de l'arribada de la primitiva arada que es fabricava a Badalona, als primers anys del segle XX.
A
l'altiplà del Moianès, quan el temps era bo per començar a fangar,
els amos de les propietats grans, els caps de setmana, junt amb
alguns masovers que els acompanyaven, buscaven jornalers que
volguéssin fangar, per ajudar en la tasca als homes que vivien a les
seves cases de pagès. Una bona ocasió per trobar-los era al
poble, el diumenge sortint de missa. En ensopegar-ne algun d'ells,
encetaven una conversa, al carrer, a la plaça, al mercat setmanal, o
bé entaulant-se dins d'alguna taverna, i començaven un diàleg
d'aquest estil:
-Que et voldries llogar per fangar?
-Si
prou, ja podria per quinze dies o tres setmanes, però quin jornal em
donareu?
-El
que passi, i si vols venir tot el més millor.
-A
tal casa... donen sis rals i la despesa.
-Molt
bé, sis rals i la vida ja és jornal corrent; també t'ho donaré jo
mentre tingui una palada de terra per girar.
Així
convinguts quedaven entesos per començar l'endemà junt amb els
altres homes de la casa. Es contemplava una feina llarga, ja que hi
havia grans trossos de terra per fangar, i al capdavall, el temps
d'execució no venia d'una setmana, ni d'un fangador més o un de
menys. Hi
havia dos tipus de contracte: Els que anaven a jornal només
cobraven els dies que treballaven, encara que es comprometessin per
setmanes o mesos, doncs les festes i dies de mal temps no comptaven,i no els cobraven. L'altre tracte era diferent, els homes es
llogaven per un tant la soldada, i aquests cobraven la
mesada tant si feia bo com si feia mal temps. En cas que no poguessin
fangar, sempre hi havia altres feines per fer a les cases de pagès.
El
diumenge al migdia, quan l'amo de la propietat arribava a casa,
després d'haver contractat els homes, explicava a les dones i
mestresses el nombre de jornalers que hi hauria l'endemà perquè
estiguessin al cas per arreglar els àpats per tots. Dilluns, per ser
el primer dia de setmana, era el dia convingut per començar el
fangar. De bon matí a trenc d'alba compareixien els jornalers
vestits amb pantalons negres apedaçats, la faixa negra ben collada,
camisa, gorra, armilla i gec de vellut i calçant esclops de fusta
plens de palla a dins, portant a coll cadascú la seva fanga.
Els esperaven a l’entrada els homes de la casa, i junts, després
d'haver trencat el cuc tot picant unes figues seques, avellanes,
nous, i un got de barreja (una mescla de vi i aiguardent), a peu es
dirigien a bon pas cap al tros assignat per fangar-lo. Quan arribaven
al camp i abans de començar la fangada, amb unes forquetes lleugeres
de pes, escampaven els fems dels pilots que hi havia preparats al mig
del camp, que dies abans s'havien portat fins allà, fent diversos
viatges amb els bous i el carro de trabuc.Tot seguit començaven a
plantar la fanga:
La Fanga és una eina de ferro, amb tres pues llargues aproximadament de dos pams, i un forat gros a la bancada per ficar-hi un mànec de fusta gruixut, al cap d'amunt del qual hi ha una creuera que fa de mànec.Amb els esclops posats i pitjant amb els peus el ferro de la bancada de la fanga i agafant la creuera amb mà ferma, la feien ballar fins que era plantada, i llavors, posant una mà al capdavall del mànec i l'altre a la creuera, s'ajupien i tombaven la terra. Això era, i encara és,l'acció de fangar. Els fangadors, al mateix temps que tombaven la terra, arrencaven les males herbes i les arrels i les tiraven damunt la fangada.
La Fanga és una eina de ferro, amb tres pues llargues aproximadament de dos pams, i un forat gros a la bancada per ficar-hi un mànec de fusta gruixut, al cap d'amunt del qual hi ha una creuera que fa de mànec.Amb els esclops posats i pitjant amb els peus el ferro de la bancada de la fanga i agafant la creuera amb mà ferma, la feien ballar fins que era plantada, i llavors, posant una mà al capdavall del mànec i l'altre a la creuera, s'ajupien i tombaven la terra. Això era, i encara és,l'acció de fangar. Els fangadors, al mateix temps que tombaven la terra, arrencaven les males herbes i les arrels i les tiraven damunt la fangada.
Fangar
era una feina feixuga, ja que requeria haver d'ajupir-se contínuament
i alçar la palada de terra, la qual, segons el grau d'humitat, podia
pesar entre 10 i 15 quilos; Així i tot, en l'ambient planava sempre
el sentit de l'humor, cantaven en grup, conversaven tot el dia i al
costat dels més xerraires i dels més romancers s'hi solia posar
l'amo o el mosso
de confiança tot donant exemple d'anar per feina, de no gronxar-se
massa, fent baixar la pala i tombant les palades de pressa i no
perdre el ritme. Als fangadors els hi portaven els àpats al camp:
l'esmorzar, el dinar i beguda a la tarda, per no perdre temps anant i
venint. Puntualment, en les feines estacionals de pagès, els homes
necessitaven certa sobrealimentació, havien de fer molts àpats al
dia, per tenir energies i aguantar amb bones condicions la duresa de
la jornada. Frenètica activitat igualment era la que es duia a terme
a la cuina, amb les dones preparant els àpats. Omplint les cistelles
i transportar-les al camp fent-hi diferents viatges cada dia. Per
esmorzar menjaven farines de blat de moro escairat, escudella de
patates, mongetes, arròs i algun fideu barrejat. Cap a les deu del
matí també feien una petita beguda consistent en un bocí de pa i
un trago de vi que ja els hi havien portat amb la cistella de
l'esmorzar.
En
ser a prop de migdia, les dones ja tenien el dinar arreglat i per
assegurar-se´n feien anar el rellotge de la sala avançat,
llavors, proveint la cistella, portaven el dinar als fangadors, però
aquests seguien fangant fins que el rellotge del campanar de
l’església parroquial tocava l'hora de l'oració, que la
resaven al sentir les primeres batallades. Tot seguit fent
gresca i amb molta alegria deien.... «ja ens parteixen el dia, han
arribat les piadoses, les dotze" i deixaven la fanga dreta i
plantada al tall de la fangada. A les hores dels àpats, s'asseien a
terra fent rotllana, amb la cistella al mig i cadascú agafava el seu
plat de terrissa, la cullera de fusta i prenent la llosa de l'olla, a
llossades s'anaven omplint els seus plats. Menjaven per dinar
escudella -com la d'esmorzar- i a més un tall de cansalada o
botifarra, pa i un trago de vi que el duien amb el porró. Estava
establert el costum i ho manava el calendari, que a partir de
celebració de la Mare de Déu de Març, al migdia després de dinar,
començaven a fer la mitja diada -migdiada- ajaguts en algun racó
del bosc, vora una margera, o sota algun arbre. Després de dormir
una estona, tornaven a posar-se a fangar. Al descans de la tarda,
menjaven ceba amanida amb sal, oli i vinagre i pa amb una rosta de
cansalada rostida a la paella. Algunes vegades també els hi portaven
una olla o una cassola amb trumfos eixuts (patates aixafades)
amanides amb el suc de rosta de cansalada. Si en un camp o conreu es
reunien sis o vuit fangadors durant setmanes enteres, encara que la
feina fos feixuga, passaven les hores ràpid; regnava la
companyonia, l'ajuda mútua i bon humor. Depenien en gran manera de
la climatologia, si feia algun ruixat o hi havia massa mullena
plegaven de fangar, per tornar-hi tan bon punt el camp reunís les
condicions altre cop per entrar-hi.
Cada
dia cap al tard, abans de fer-se fosc, plegaven i cadascú,
carregant-se la seva fanga a l'esquena anava caminant cap a la casa,
on deixaven l'eina i els esclops a l'entrada, es calçaven les
espardenyes de betes i pujaven a dalt a la llar de foc, asseient-se
al banc escon. Il·luminats amb les espelmes de cera i amb llums
d'oli, al voltant de la llar de foc els fangadors, encara explicaven
quelcom o cantaven cançons i la cosa era que si en començaven
alguna s'havia de cantar tota i cada vegada amb el seu respost,
si en tenia, per llarga que fos, sense mostrar cansament i fent
una petita pausa quasi matemàtica al final de cada estrofa per
entonar la següent. Pel sopar, si la beguda de tarda havia anat bé
no tenien gaire gana i l'adagi deia que «a qui hagis de donar sopar
no li plaguis la beguda». Tot
i així, al vespre, a la casa de pagès, els hi portaven a la taula
de la cuina sopes i patates o mongetes i prenien plat se
servien el que els convenia i sovint, amb el plat a la mà, sopaven
davant la llar de foc. Altres dies el sopar consistia en fesòls, pa i
vi. Després d'havent dit el rosari i havent sopat anaven a dormir
perquè l'endemà a bon matí era qüestió de tornar-hi. I així
seguien tota la temporada fins que als camps de la propietat no
quedés una palada de terra per girar.
Els
fangadors, un col·lectiu molt orgullós del seu ofici.
Representatiu, en la pagesia del Moianès al llarg de molts segles. Avui ens queda el seu testimoniatge amb les
fotografies que mostren el grup, vestit amb roba nova i molt
mudats, amb la camisa blanca, faixa negra, pantalons de vellut, cinta
vermella amb un llaçet al coll, barretina musca, espardenyes de
betes, amb la fanga a l'esquena desfilant al mig de la corrua per tot
el poble de Moià, en les cavalcades en honor de l'art de la terra.
La imatge ve de la gran cavalcada agrícola de la Festa de l'arbre
fruiter celebrada el dia 16 d'agost de l'any 1906.
En
aquesta època les cases de pagès més grans del terme, com ara la
Moretona, Castellnou, el Prat, el Masot, la Granoia,
o Vilarjoan, entregaven terra als qui volguessin conrear-la com
a parcers. Conreaven trossos de terra els fangadors i els masovers de
les cases de pagès petites, i també molta gent que vivia al poble
tenia una feixa o un tros per plantar-hi cigrons o patates, hi havia
molts horts i trossos de terra conreats als costats de les cases de
pagès i a les voreres de les rieres del terme, que feien bon
regadiu. La majoria de gent complementava el seu petit conreu amb
l'activitat tèxtil, ja que molts d'ells treballaven a les fàbriques
o tenien un tel·ler de mà i teixien roba a casa seva.
En
aquell context, diu la història que l'amo de Vilarjoan, que a
principis de centúria havia comprat la propietat, va portar la
primera arada de Badalona que va llaurar a terra Moianesa. Es
tractava d'una primitiva arada d'un soc tirada per animals, que es
fabricava amb la marca PUIG a Badalona. La gent del poble i els
fangadors especialment, en veure els bous de Vilajoan llaurant amb
aquella arada, hi van haver queixes de debò, i un diumenge al mati,
bona part dels parcers i d'alguns que no ho eren, van anar a trobar
el propietari per queixar-se'n i dir-li que allò de llaurar amb
l'arada portaria la misèria al país. El Comermena, que aquest
era el cognom del propietari de Vilarjoan, va escoltar el
problema que els parcers i els fangadors li exposaven i els va fer
una proposició; millor dit, dues: Qui volgués una feixa per
plantar-hi patates, li entregaria llaurada i amb el terreny
aparellat, a punt de plantar-hi. Per a qui volgués fangar, deixaria
un tros de terra al cantó que agradés més als fangadors. Uns i
altres tindrien els mateixos tractes de sempre, però amb el terreny
conreat qui així ho volgués. Pensava que tots optarien per agafar
el terreny a punt de sembrar-hi, però més d'un i durant molts anys,
van voler fangar-se ells mateixos els camps per plantar-hi les
patates, com a signe d'orgull i de protesta.
L'arada
de Badalona va acabar desbancant les fangues. Era una arada que un
animal portava molt comodament. L'Orelló que tombava la terra el
feien a la foneria, pero els ferros i la vestimenta la feien els
ferrers de cada poble. A Moià va tenir molta acceptació, deien que
per la nostra terra argilosa les caracteristiques que tenia eren les
més apropiades, tenia l'angle adient per clavar-se a la terra amb
facilitat, i s'aconseguia una llaurada uniforme amb solcs de trenta
centímetres de profunditat.
A
les acaballes de la primera guerra europea, la gent ja s'havia
acostumat a l'arada, i a fer la feina del camp més de pressa,
conseqüentment, podien anar a buscar algun altre jornal, que
s'havien apujat i ara es pagaven a quatre pessetes. Però tornar a la
fanga, no; tornar enrere, mai. És clar que arribats a aquest punt,
tampoc no s'haurien pogut pagar els sous per fangar, encara que el
blat es pagués a vint-i-cinc pessetes la quartera, que va ser el
preu que es pagava fins a l'any 1936.
Joan Carrera i Vilardell Moià Octubre 2017
Bibliografia.
Llibre ANTICS OFICIS I COSTUMS QUE ES PERDEN. Assumpció Batalla GARNISEU EDICIONS.
Llibre
La Vida a Pagès de Salvador Vilarrasa i Vall
(Imprenta Maideu Ripoll) Tipografía Ripollesa
Llibre
L'obra cívica del tenor Francesc Viñas. Cent anys de la Festa
de L'arbre Fruiter (1904-2003) Jaume Clarà i Arisa. Publicacions de
l'abadia de Montserrat.
Llibre
MOIÀ d'ahir a avui Editorial La Tosca. Moià
Llibre
EL MOIANÈS quasi-memòries d'en Quim Viñas. Carles
Riera i Fonts. Editorial El Llamp
Llibre EL CAMINAR D'UN POBLE. Moià Sebastiá Ubasart i Serra. Grafiques Ister Moià
Llibre
Caracterització de L'IDIOLECTE D'UN PARLANT DE MOIÀ Carles Riera i
Fonts. Editorial Claret
EINES
I FEINES DE PAGÈS. Evolució de la tecnologia agrícola Plana
de Vic durant el segle XX. Jacint Torrents i Buxò. Universitat
de Barcelona. Llibre ELS HORTALANS A LA PLAÇA
DE VIC Josep Mª Solà i Sala. Edit Cooperativa
Plana de Vic
Llibre
OFICIS QUE ES PERDEN David Griño. Biblioteca popular
Catalana.
Llibre
LA NATURALEZA Y SU OFICIOS. Angel Sanchez C
espo.
Llibre
El despertar del món tural a la postguerra. Fina Vila i
Clotet. PAGÈS EDITORS.
Imatges.
EINES I FEINES DE PAGÈS. Evolució de la tecnologia agrícola Plana de Vic durant el segle XX Jacint Torrents i Buxò. Universitat de Barcelona.
Fornells. Exposició Agrícola
http://grupderecerca.wixsite.com/fornells/exposici-pagesia?lightbox=image1d8a
EINES
I FEINES DE PAGÈS. Evolució de la tecnologia agrícola Plana
de Vic durant el segle XX Jacint Torrents i Buxò. Universitat
de Barcelona
Arxiu
fotogràfic Joan Carrera.
Testimonis Orals.
Enric Carrera i Sanyé. Natural de Moià.
Ramón
Carrera i Guiteras. Natural de Sta Maria de l'Estany.
Ramona
Sanyé i Oliver. Natural de Sant Juliá de Vilatorta.
Com sempre, un article molt treballat. Sempre aprenc alguna cosa nova; per exemple, desconeixia que els fangadors treballaven a lloguer i que eren tan ben considerats!
ResponEliminaEnhorabona Joan!