El Salpàs era una tradició cristiana que consistia en la benedicció de les cases amb aigua i sal. Era una festa anual en què el senyor Rector, durant la Setmana Santa, feia una visita a totes les cases de la seva parròquia eclesiàstica, especialment les cases de pagès. Aquest costum té orígens ancestrals, concretament en la tradició jueva, i és una evolució dels costums hebreus de pintar amb sang les portes de les seves cases, per alliberar-se de les plagues d'Egipte.
Adoptada pel ritu cristià, a Catalunya i arreu, consistia a beneir l'aigua amb la sal que aportaven els feligresos. En diferents llibres consultats, s'hi troben diverses variants d'aquesta tradició, però en totes hi trobem un caràcter marcadament territorial i administratiu i de reconeixement d'un terme parroquial en concret.
La pràctica del ritual del salpàs començava el diumenge de Rams a la tarda, continuava el dilluns i acabava el dimarts de Setmana Santa, havent visitat totes les cases de la Parròquia.
Llavors el Sr. Rector es posava el roquet i l'estola i feia la benedicció, seguidament es barrejava l'aigua amb la sal. Fet això, el seu ajudant tirava la barreja beneïda a l'escudelleta, ben espessa, i llavors el capellà, agafant una cullerada de sal molla, la tirava en el punt que prèviament havia ruixat amb aigua el seu ajudant, quedant d'aquesta manera la sal encastada a la pedra. Acostumaven a posar sal al portal gran de l'entrada i en posaven també en totes les altres com les de les corts de les vaques, egües, porcs, etc. Finalment, es beneïa tot el bestiar que hi havia a la casa. Era tradició també que mentre el capellà i ajudants beneïen el bestiar, les dones de la casa preparaven avellanes, ametlles i vi bò per convidar-los a fer un mos.
En aquella època, es creia profundament que l'aigua i la sal beneïdes tenien unes propietats especials de protecció davant les calamitats o malalties, mal enteses o científicament gens verificades. Era costum també de donar a menjar la sal sobrant al bestiar i l'aigua beneita a la mainada; hom creia que així restaven protegits contra malures o malalties. Les cases disposaven per l'ocasió d'atuells plens d'aigua per ser beneits també, en més o menys quantitat, segons la fe que tenien d'usar-ne per les malalties de la gent o del bestiar.
Una altra tradició que anava de bracet amb el Salpàs eren les creus de palma. El sacerdot o els seus ajudants repartien fulles de palma beneïdes el Diumenge de Rams, amb les quals la gent feia creus petites, que es clavaven a les portes i finestres com a signe de protecció, sobretot contra els llamps. Per paga, les cases importants donaven una dotzena d'ous i les que eren més modestes, mitja dotzena. Els ajudants els posaven amb compte dins la cistella i els duien aixó fins a una altra casa. Cal remarcar que anaven recollint els ous de casa en casa amb la cistella, però quan aquesta estava plena i era feixuga de portar, la buidaven a la casa de pagès que tingués un animal i un carro, així quan aquesta gent pujaven al poble, els hi portaven els ous recollits i els hi deixaven a la rectoria.
Avui encara a les cases de pagès del nostre terme acumulen, any rere any, les simbòliques creus de palma clavades a les portes de l'entrada, que el temps asseca i desfà. Aquesta i altres manifestacions vénen a significar que inclús avui, malgrat totes les invocacions religioses pròpies de la litúrgia cristiana moderna, segueix perdurant en l'inconscient col·lectiu una fe més pròpia de la superstició que de la nostre religió que sempre ens havien predicat.
https://ca.wikipedia.org/wiki/Salp%C3%A0s
http://www.joanarimanyjuventeny.cat/devocions-populars/el-salpas-un-ritual-de-proteccio-de-les-llars-catalanes/
http://www.festes.org/directori.php?id=1037
http://arquitecturaenginyeriapopularripolles.blogspot.com/2011/08/els-itineraris-del-salpas-com-document.html
Imatges
Capellà i escolà portant el salpàs: Gravat gironi antic, en boix.
http://www.pedresdegirona.com/separata_dimecres_sant.htm
El salpàs. 1929.
Fotografia de Joaquim Maynou. Arxiu Comarcal del Ripollès.
Llibre La Vida a Pagès. Salvador Vilarrasa i Vall 1975
Impremta MAIDEU Ripoll.
Maria
Estruch: https://mariaestruch.blogspot.com/2018/04/fer-creus-de-la-palma-del-ram.html?view=magazine
Testimonis Orals.
Joan Vilardell i Torrentà. Natural de Moià.
Ramona Matarrodona i
Molas. Natural de Moià.
Caram Joan, amb els teus posts cada mes aprenc alguna cosa nova!
ResponEliminaMolt interessant i molt ben documentat, com sempre.